Brendiranje 101 – što je identitet, a što imidž brenda i koja je njihova vrijednost?

Brendiranje 101 – što je identitet, a što imidž brenda i koja je njihova vrijednost?

30.11.2020.

Brend, odnosno robna marka, je identifikacijski simbol, prepoznatljiva oznaka ili jedinstveno ime nekog proizvoda ili usluge koju tvrtke koriste kako bi izdvojili svoj proizvod od ostalih. Ali brend je mnogo više od zbroja njegovih elemenata i značajki - on je način na koji tvrtku, organizaciju ili pojedinca doživljavaju oni koji su proizvod ili uslugu koristili, a možda još i važnije, oni koji će ga tek iskusiti.

Iako u današnje vrijeme sve češće možemo čuti za pojam brenda i brendiranja, malo tko te pojmove može jasno definirati. Brendiranje nadilazi ime tvrtke, proizvoda, logotip ili grafički element i može se najlakše objasniti kao profinjeno umijeće aktivnog oblikovanja određene robne marke.

Kreativnošću, vještinom i strategijom brend može uspostaviti identitet koji će ga izdvojiti od konkurencije i koji će uspješno stvoriti vezu sa svojom publikom.

 

Identitet brenda

Za početak bismo trebali raščlaniti pojmove brend i identitet brenda. U uvodnom smo dijelu već rekli kako je brend lako prepoznatljivo ime ili simbol koji ljudima odmah govori o izvjesnoj tvrtki ili organizaciji koja proizvodi određene proizvode ili pruža specifične usluge.

Identitet brenda je specifični način na koji ljudi prepoznaju određenu marku. Za neke će logotip biti prepoznatljiviji od imena, za druge će to biti slogan, moto ili fraza koju koriste, za treće određena melodija koju vežu uz proizvod, itd.

 

Imidž brenda

Imidž brenda je ideja marke koju ljudi stvaraju u svojim mislima. On je taj koji određuje što od nekog brenda očekujemo. Na primjer, Porsche ima imidž proizvođača sportskih luksuznih automobila. Dakle, oni se nikad neće upustiti u proizvodnju obiteljskih monovolumena – čak i kad je interes za takvim vozilima visok i kada bi takav proizvod mogli bez problema plasirati na tržište. To je nešto što nikako ne bi odgovaralo njihovim postojećim kupcima jer nije u skladu sa slikom i očekivanjima, tj. imidžem proizvoda koji su stvorili i koji kupci cijene.

S obzirom na to da je slika brenda nešto što je teško, a ponekad i nemoguće promijeniti, vrlo je važno znati na što i koga ciljate svojim proizvodom ili uslugom.

 

Pozicioniranje brenda

Pozicioniranje je način na koji se proizvod plasira na tržište. Ono zahtjeva definiranje ciljanog tržišta, identifikaciju i analiziranje konkurencije te kreiranje strategije pozicioniranja na temelju jedinstvenih karakteristika brenda.

Na primjer, Gillette Venus britvice i ostali proizvodi za brijanje iz iste kolekcije namijenjeni su isključivo ženama. Iako se Venus britvice kao takve ne razlikuju puno od onih za muškarce, pozicionirane su da svojom ružičastom bojom, elegantnom ambalažom i specifično ciljanim reklamama privlače žene.

 

Osobnost brenda

Osobnost marke je poput osobnosti ljudi – odnosi se na ukupnost obilježja i ponašanja pojedinca kojima se razlikuje od ostalih pojedinaca (odnosno brenda). Tu spadaju one emocionalne ili osobne kvalitete koje povezujemo s određenim brendom. Na primjer, energičnost je osobina koju možemo povezati s Fantom, stručnost s Microsoftom, a sofisticiranost sa Chanelom.

Svaki element identiteta marke, uključujući boju logotipa i tipografiju samog imena brenda, dodaje osobnost.

 

Tržišna vrijednost brenda

Ili brend equity opisuje vrijednost koju posjeduju dobro poznate robne marke. Tržišna vrijednost brenda uključuje opipljivu financijsku vrijednost same marke, ali i nematerijalne aspekte poput strateške koristi brenda.

Ovaj je koncept vođen idejom da vlasnik neke poznate marke može zaraditi više novca od proizvoda s imenom koje uživa određenu reputaciju nego od istog proizvoda s malo manje poznatim imenom – jer potrošači smatraju da je proizvod sa zvučnim imenom kvalitetniji od proizvoda koji nosi neko manje poznato ime.

Uzmimo Apple kao primjer. Iako su proizvodi tvrtke Apple po izvedbi i značajkama vrlo slični proizvodima drugih brendova na tržištu, potražnja, lojalnost kupaca i cijena same tvrtke među najvišima su u potrošačkoj tech industriji.

Stručnjaci smatraju da je brend jedna od najvrjednijih, ako ne i najvrjednija imovina koju tvrtka ima.

Potrošači proizvode kupuju od tvrtki u koje imaju povjerenja, koje prepoznaju i koje uspješno prenose svoje vrijednosti onima koji su za iste i zainteresirani.

 

Želite brendirati svoje proizvode ili poslovanje, ali ne znate odakle krenuti? Ne brinite, mi znamo i rado ćemo Vam pomoći!